8/2014
автор: Добрин Атанасов
Кубизмът възниква във Франция 1907 г. и се развива до 1914 г. Терминът е измислен от Луи Воксел, който през 1908 г. пише за картина на Жорж Брак, че сякаш е изградена от малки кубчета. Също така пише, че Брак се влияе от Сезан и египетското изкуство.
Кубизмът е създаден от Брак и Пикасо, които по това време работят заедно. Освен тях, в тази област се изявяват Хуан Гри, Фернан Леже, Роберт Делоне, Алберт Глез, Жан Метсанже и др. Глез и Метсанже издават книгата „За Кубизма“ – първата книга, която се появява като теоретичен опит.
Това не е теоретично явление. Пикасо казва, че вътрешните мотиви на кубизма са чисто пластически. Чак след това започват да се търсят някакви теоретични модели. В основата си, кубизмът тръгва от късното творчество на Сезан, от една страна, а от друга – от традиционното африканско изкуство. Като цяло съществува голям интерес към примитивните култури. Буквално се заимстват модели на африкански маски. Примитивите са жив източник за развитие на личното творчество извън академизма.
Съществуват три периода в развитието на кубизма. Първият период се нарича „Негърски период“ (1907 – 1909 г.). За разлика от Фовизма и Експресионизма, акцентът тук не е цвета, а формата. Идеята е да се създава живопис, която изгражда илюзия за пространство далеч от реалната перспектива. Кубистите разлагат формата така, че тя да се вижда от различни гледни точки едновременно. Това дава повод на някои критици да говорят за четвърто измерение – времето. В творбата съществува множественост на гледните точки и синтезирането им в един образ. Водещо е конструктивното начало, а не подражателността на натурата, което прави художника повече архитект и конструктор, отколкото изобразител. Кубистите постулират правото на художника да бъде създател. Те твърдят, че изкуството е паралел на природата, а не нейно копие.
Вторият етап на Кубизма включва все по-голямо задълбочаване на разлагането на образа, все повече надребняване. Нарича се „Аналитичен кубизъм“ (1910 г.) Брак и Пикасо тогава започват да включват знакови елементи в картините – цифри, букви и други знаци. Този процес продължава и в последната фаза – „Синтетичен Кубизъм“.
Това е третия период на Кубизма. В него те откриват колажа. За пръв път в картина се вгражда друг, нееднороден елемент – пясък, хартия, дърво и т.н. Това е първият пробив на конвенцията за произведението на изкуството. През този период се преминава и към една по-декоративна живопис. Според Глез и Метсанже, разликата между декорацията и декоративната картина е, че картината е самостойна, има смисъл в самата себе си.
В цветово отношение картините са монохромни, защото става дума за формата. Затова кубизмът се реализира и в скулптурата. Той дава отражение и в много по-късни течения.
В страни от Пикасо и Брак съществува друга група художници, наречена „Златното сечение“. Тя включва Дюшан, Купка, Глез и др. Участниците в групата отдават значение на пропорцията, занимават се с метафизика, търсенията им са близки до тези на Мондриан за извеждане на чисти форми и пропорции. Това е вече кубизъм в много крайна фаза.
- Пабло Пикасо, „Госпожиците от Авиньон“, 1907 г., маслени бои върху платно (224 × 234 см), музей за модерно изкуство, Ню Йорк, САЩ
- Пабло Пикасо, „Три жени“, 1908 г., маслени бои върху платно (200 × 185 см), музей Ермитаж, Санкт Петербург, Русия
- Пабло Пикасо, „Тухларският завод в Тортоса“, 1909 г., маслени бои върху платно (50.7 × 60.2 см), музей Ермитаж, Санкт Петербург, Русия
- Пабло Пикасо, „Момиче с мандолина (Фани Телиър)“, 1910 г., маслени бои върху платно (100.3 × 73.6 см), музей за модерно изкуство, Ню Йорк, САЩ
- Пабло Пикасо, „Портрет на Амброаз Волар“, 1910 г., маслени бои върху платно (65 × 92 см), музей за изящни изкуства „Пушкин“, Москва, Русия
- Пабло Пикасо, „Бутилка ром“, 1911 г., маслени бои върху платно (61.3 × 50.5 см), музей „Метрополитън“, Ню Йорк, САЩ
- Пабло Пикасо, „Натюрморт“, 1914 г., маслени бои върху платно (63.5 × 78.7 см), музей на изкуството „Колумбус“, Охайо, САЩ
- Жорж Брак, „Виадукт в Естак“, 1908 г., маслени бои върху платно (72.5 × 59 см), център „Жорж Помпиду“, Париж, Франция
- Жорж Брак, „Рибарски лодки“, 1909 г., маслени бои върху платно (92.1 × 73.3 см), Музей на изящните изкуства, Хюстън, САЩ
- Жорж Брак, „Човек с китара“, 1911 г., маслени бои върху платно (116.2 × 80.9 см), музей за модерно изкуство, Ню Йорк, САЩ
- Жорж Брак, „Цигулка и лула (Льо Котидиен)“, 1913 г., колаж, тебешир и въглен върху хартия (106 × 74 см), център „Жорж Помпиду“, Париж, Франция
- Жорж Брак, „Натюрморт (Жилет)“, 1914 г., гваш, колаж и въглен върху хартия (62 × 48 см), център „Жорж Помпиду“, Париж, Франция
- Хуан Гри, „Бутилки и нож“, 1911-12 г., маслени бои върху платно (46 × 54.6 см), Музей „Крьолер-Мюлер“, Отерло, Холандия
- Хуан Гри, „Портрет на Пикасо“, 1912 г., маслени бои върху платно (93.3 × 74.4 см), Арт институт в Чикаго, САЩ
- Хуан Гри, „Бирена халба и карти за игра“, 1913 г., маслени бои върху платно (54.9 × 37.8 см), музей на изкуството „Колумбус“, Охайо, САЩ
- Хуан Гри, „Щората“, 1914 г., гваш, колаж, тебешир и въглен върху платно (92 × 72.5 см), галерия „Тейт Британ“, Лондон, Англия
- Жан Метсанже, „Време за чай“, 1911 г., маслени бои върху платно (75,9 × 70.2 см), Музеят на изкуствата, Филаделфия, САЩ
- Жан Метсанже, „Мъж с лула“, 1913 г., маслени бои върху платно (129.7 × 96.7 см), музей на изкуствата „Карнеги“, Питсбърг, Пенсилвания, САЩ
- Алберт Глез, „Човек на балкона“, 1912 г., маслени бои върху платно (195.6 × 115 см), Музеят на изкуствата, Филаделфия, САЩ
- Алберт Глез, „Футболисти“, 1912-13 г., маслени бои върху платно (225.4 × 183 см), Национална галерия на изкуството, Вашингтон, САЩ
- Роберт Делоне, „Парк Марсово поле: Червена кула“, 1910-12 г., маслени бои върху платно (160.7 × 128.6 см), Арт институт в Чикаго, САЩ
- Роберт Делоне, „Градът Париж“, 1910-12 г., маслени бои върху платно (267 × 406 см), център „Жорж Помпиду“, Париж, Франция
Източници:
Димитров, Г. Изкуството на ХХ век – съдбата на авангарда. Просвета, С., 2001 г.
Турчин, В. По лабиринтом авангарда. М., 1993 г.
Фартинг, С. Изкуството. Цялата история. С., 2013 г.
http://www.moma.org/collection/details.php?theme_id=10068§ion_id=T020541