3/2016
автор: Добрин Атанасов
Символизмът е течение което се възниква през 80-те години на ХIХ век във Франция. Освен в пластичните изкуства има проявления в поезията, музиката и театъра. Заражда се като реакция на реализма и натурализма, които се опитват да пресъздадат обективната реалност. За разлика от тях, символизмът се насочва към въображението и духовността. Във философски и естетически план се противопоставя на позитивизма и рационалното. В този смисъл има допирни точки с романтизма.
За формално негово начало и своеобразен манифест се смята статията „Символизъм“ на Жан Мореас, публикувана през 1886 г. във вестник „Фигаро“. Терминът е наложен именно от въпросната публикация, въпреки че тя по-скоро очертава вече утвърдили се художествени тенденции. Мореас говори за „екстериоризация на идеята“ и за „обличане на идеята в сетивна форма“. В тази връзка символистите се опитват да материализират личните си усещания, а не да изобразяват обективната действителност. Акцентират върху въображението и вътрешния си духовен свят, като оставят на заден план външната сетивност на видимото. Картините им отразяват индивидуален емоционален подход към конкретната тема. Изобразеното се разглежда като символ на субективното емоционално изживяване на художника. Акцентът е върху наличието на значения, скрити зад формите, линиите и цветовете. Водеща е идеята, че зад физическия свят съществува духовна реалност.
Символизмът има повече идейно-естетическа отколкото пластическа същност. Ето защо художниците символисти работят в различни пластични стилистики. Естетиката на символизма не се конкретизира в точно определена форма. Художественото изразяване е посредством символни конструкции – чрез образи, които предполагат вторични значения на изобразяваните обекти. Идеята е да се търси по-многопланово въздействието на образа. Смята се, че водещо при творчеството е интуитивното знание. Обща черта в работите на символистите е, че характерът на използваната символика има изключително личностна интерпретация. Тъй като се акцентира на вътрешната реалност, а не на действителността, е много трудно да се определят сюжетите. За разлика от импресионизма, при символизма темата има значение, тъй като идеята е водеща. Художниците се насочват към глобални, общозначими теми като любов, смърт, темата за божественото и др.). Символизмът черпи от всички ресурси в които могат да бъдат намерени достатъчно символи – митология, приказки, легенди, библейски текстове, видения, спомени…
Сред първите художници, които свързваме със символизма е Пиер Пюви дьо Шаван. В творчеството му личи влиянието на Енгър и на италианския Ренесанс. Шаван е художник на стенописи, който се отказва от практиките на академизма. Опростява формите, ограничава колорита, и пренебрегва правилата на перспективата. Рисува алегорични сюжети, които наподобяват стилизирани антични фрески. В тях разказът е заменен с митологични внушения и неопределеност, което дава неограничена база за интерпретации. Сред произведенията му са: „Свещената гора“ (1883 – 84) – част от цикъл стенописи около главното стълбище на Музей за изящни изкуства в Лион, Франция; „Сън“ (1883); „Млади момичета край морето“ (1887); „Песента на овчаря“ (1891).
Густав Моро е символист, който изгражда фантазен свят базиран на митология и библейски сюжети. Признат е доста късно. Към края на живота си дори е приет за член на Академията за изящни изкуства в Париж. Там преподава на водещи автори свързани с модерното изкуство, като Анри Матис, Албер Марке и Жорж Руо. Сред най-популярните му творби е „Видението“ (1874 – 76), където интерпретира библейската история за Саломе. Въпросната тема е сред водещите в творчеството му. Други негови творби са: „Едип и Сфинкса“ (1864) и „Орфей“ (1865).
Одилон Редон е друг символист, който освен живопис, прави офорти и литографии. Изключително повлиян е от фантастичните образи на Гоя. Картините му могат да се определят като доста мрачни, дори плашещи. Рисува странни същества и образи, сякаш извадени от най-тъмните кътчета на подсъзнанието. Редон е сочен като предвестник на сюрреализма. Изследва страхове и кошмари далеч отвъд границите реалността. Вдъхновен е от творчеството на американския писател Едгар Алан По, на когото посвещава цикъл от литографии сред които „Окото като странен балон се издига към вечността“ (1882). Известни творби на Редон са: „Плачещият паяк“ (1881), „Човекът кактус“ (1881), „Циклоп“ (1914).
Една от водещите групи художници свързани със символизма се оформя около постимпресиониста Пол Гоген. Заедно с Емил Бернар и Пол Серюзие създават художествен подход, който търси синтез между емоционалното преживяване на художника и външния вид на изобразяваните природни форми. Наричат го синтетизъм. Групата работи известно време в Пон-Аван във френската провинция Бретан, където търси вдъхновение във фолклора и силно религиозния светоглед на местните хора. Тук те извеждат и конкретна живописна стилистика, характерна с плоски форми с ясно очертани тъмни контури. Наричат я клоазонизъм по името на специфичната техника за емайлиране „клоазоне“. Програмни творби на синтетизма са „Жътва на елда“ (1888) на Бернар и „Видение след проповед“ (1888) на Гоген.
Друга група символисти също е повлияна от Гоген. Това са набистите. Името им произлиза от староеврейската дума за пророк „наби“. Измисля го поетът Анри Казалис (Henri Cazalis), който сравнява младите художници с древните еврейски пророци. В групата са въвлечени Морис Дени, Пиер Бонар, Едуар Вюйар, Пол Серюзие и Феликс Валотон. Набистите разглеждат картината като еквивалент на получено от художника усещане. Различните цветни хармонии в платното са съответствия на емоционалните състояния на автора, породени от субективното възприемане на дадена гледка. Във формален план набистите използват доста декоративна стилистика, свързана с ярки контури, геометризирани чисти цветни петна и плоскостна стилизация на мотивите. Освен в сферата на живописта се изявяват в области като плакат, илюстрация, текстил, дизайн на мебели. Проектират и сценографии за символистките театрални постановките. В много от творбите им може да се открие влияние на съвременната тогава японска гравюра, както и пряка връзка с актуалния стил ар нуво.
Набистите повлияват силно и друг художник, когото можем да свържем със символизма – норвежеца Едвард Мунк. Дошъл през 1889 г. във Франция, Мунк се вдъхновява и от творчеството на Ван Гог и Тулуз-Лотрек. Поради ярко изразения си експресивен стил е смятан за предтеча на експресионизма. Първата му успешна творба е „Болното дете“ (1886) – една от шестте картини и поредицата литографии със същото име, запечатали миговете преди смъртта на по-голямата му сестра. Темите за живота, смъртта, любовта, отчаянието и страха Мунк отразява в цикъла картини „Фризът на живота“, рисуван в началото на 90-те години на ХIХ век. В този цикъл е и най-известната му творба – „Викът“ (1893). Картината първоначално е озаглавена „Отчаяние“ и има няколко версии. Изобразява на преден план лице на човек в ужас, който крещи на фона на бурно небе, а в далечината се виждат два приближаващи се силуета. Образът от картината е сред най-разпознаваемите в изкуството въобще.
Други автори, които свързваме със символизма са Фердинанд Ходлер и Франц фон Щук.
- Пиер Пюви дьо Шаван, „Свещената гора“, 1883 – 84 г., маслени бои върху платно (221 × 292 см), стенописи около главното стълбище на Музей за изящни изкуства в Лион, Франция
- Пиер Пюви дьо Шаван, „Сън“, 1883 г., маслени бои върху платно (82 × 102 см), Художествен музей „Уолтърс“, Балтимор, щата Мериленд, САЩ
- Пиер Пюви дьо Шаван, „Млади момичета край морето“, 1887 г., маслени бои върху платно (61 × 47 см), музей Орсе, Париж, Франция
- Пиер Пюви дьо Шаван, „Песента на овчаря“, 1891 г., маслени бои върху платно (104.5 × 110 см), музей Метрополитън, Ню Йорк, САЩ
- Густав Моро, „Видението“, 1874 – 76 г., акварелни бои върху картон (106 × 72 см), музей Орсе, Париж, Франция
- Густав Моро, „Едип и Сфинкса“, 1864 г., маслени бои върху платно (206.4 × 104.8 см), музей Метрополитън, Ню Йорк, САЩ
- Густав Моро, „Орфей“, 1865 г., маслени бои върху платно (154 × 100 см), музей Орсе, Париж, Франция
- Одилон Редон, „Окото като странен балон се издига към вечността“, 1882 г., въглен върху хартия (42.2 × 33.2 см), Музей на Модерното изкуство, Ню Йорк, САЩ
- Одилон Редон, „Плачещият паяк“, 1881 г., въглен върху хартия (49.5 × 37.5 см), частна колекция, Холандия
- Одилон Редон, „Човекът кактус“, 1881 г., въглен върху хартия (49 × 32.5 см), семейна колекция „Ian Woodner“, Ню Йорк, САЩ
- Одилон Редон, „Циклоп“, 1914 г., маслени бои върху картон (65.8 × 52.7 см), Музей „Крьолер-Мюлер“, Отерло, Холандия
- Одилон Редон, „Буда“, 1905 г., пастел върху цветна хартия (90 × 73 см), музей Орсе, Париж, Франция
- Емил Бернар, „Жътва на елда“, 1888 г., маслени бои върху платно, колекция Josefowitz, Швейцария
- Пол Гоген, „Видение след проповед“, 1888 г., маслени бои върху платно (73 × 92 см), Национална художествена галерия, Единбург, Шотландия (Великобритания)
- Пол Гоген, „Жълтият Христос“, 1889 г., маслени бои върху платно (91 × 73 см), галерия „Олбрайт-Нокс“, Бъфало, Ню Йорк, САЩ
- Пиер Бонар, „Трапезария на село“, 1913 г., маслени бои върху платно (203 ×161 см), институт за изкуства, Минеаполис, Минесота, САЩ
- Едуар Вюйар, „Интериор с работна маса („Ухажор“), 1893 г., маслени бои върху картон (31.8.6 × 36.4 см), Музей на изкуствата – Smith College, Нортхемптън, Масачузетс, САЩ
- Пол Серюзие, „Талисман“, 1888 г., маслени бои върху картон (27 × 21.5 см), музей Орсе, Париж, Франция
- Феликс Валотон, „Господарка и прислужница“, 1896 г., маслени бои върху картон (52 × 66 см), частна колекция
- Едвард Мунк, „Болното дете“, 1886 г., маслени бои върху платно (120 × 118.5 см), Национална художествена галерия, Осло, Норвегия
- Едвард Мунк, „Викът“, 1893 г., маслени, темперни бои и пастел върху картон (91 × 73.5 см), Национална художествена галерия, Осло, Норвегия
- Едвард Мунк, „Мадона“, 1894 г., маслени бои върху платно (90 × 68 см), Музей на Мунк (Munch-museum), Осло, Норвегия
- Едвард Мунк, „Вечер на улица „Карл Йохан“, 1892 г., маслени бои върху платно (84.5 × 121 см), Музей на изкуствата, Берген, Норвегия
- Фердинанд Ходлер, „Нощ“, 1889 г., маслени бои върху платно (116.5 × 299 см), Музей за изящни изкуства, Берн, Швейцария
- Франц фон Щук, „Луцифер“, 1890 г., маслени бои върху платно (161 × 152.5 см), галерия „Квадрат 500“, София, България
Източници:
Аврамов, Д. Естетика на модерното изкуство. Кибеа, С.,2009
Джансън Х.У. История на изкуството, том 4. С., 2014
Добрев, Д. Изкуството. История на идеите. С., 2014
Моризо, Ж., Р. Пуиве, Речник по естетика и философия на изкуството. РИВА, С., 2012
Фартинг, С. Изкуството. Цялата история. С., 2013 г.
Arnason H., M. Prather. History of Modern Art. NY, 1998
http://www.theartstory.org